En ekte bil må ha sjel!

Ulike farger på innvendig belysning skal spare strøm for Fords nye helelektriske minibusskonsept Transit Smart Energy Concept.
Ifølge forskning utført av National Renewable Energy Laboratory i USA kan bruk av klimaanlegget i en helelektrisk bil eller nyttekjøretøy redusere rekkevidden med opptil 50 %. Spesielt kjøretøy med store kupeer må bruke mye energi på å holde riktig temperatur innvendig for sjåføren og passasjerene.
- Hvilke farger vi eksponeres for kan imidlertid forandre hvordan vi føler oss. En rød stemningsbelysning i bussen gir passasjerene en varmere følelse, mens blått lys skaper en følelse av å bli avkjølt. Ved å redusere bruk av klimaanlegg kan kjøretøyets rekkevidde økes betydelig, sier lighting team engineer, Vehicle Architecture i Ford Europa, Lioba Müller.
Testet i Fords egen værfabrikk
Ford har testet den nye 10-seters konseptminibussen i sin egen værfabrikk ved Fords Environmental Test Centre i Køln. Bussen er bygget slik at sjåføren hadde oversikt over temperaturen der hver og en av passasjerene satt. Deretter ble passasjerene utsatt for en simulert dag med 0° C, og en varm sommerdag med +30° C, og spurt om de følte det var for varmt eller kaldt i bussen.
I begge tilfellene gjorde bruken av ulik stemningsbelysning inni bussen at strømforbruket ble redusert med henholdsvis 3,3 % til kjøling og 2,5 % til oppvarming.
Solceller, isolerte gulv og spesiell skyvedør
Ford har utviklet minibusskonseptet Transit Smart Energy Concept for å undersøke nye muligheter for å øke energieffektiviteten og den elektriske rekkevidden på sine kommende elektrifiserte biler.
Denne har blitt utstyrt med flere energibesparende og energiskapende innovasjoner:
Transit Smart Energy Concept har også oppvarmede passasjerseter og systemer som gjør det mulig for den enkelte passasjer å kontrollere temperaturen akkurat der de sitter. Dette er også med på å redusere energiforbruket i den store kupeen.
Helelektrisk 2-tonns Transit klar i 2021
Ford har annonsert at de utvikler en helelektrisk versjon av 2-tonns Transit for Europa som skal være klar for markedet i 2021. Den første ladbare hybriden i 1-tonns segmentet, Transit Custom ladbar hybrid, er klar for Norge i begynnelsen av 2020.