Ford lanserer elektriske modeller
Ford lanserer elektriske modeller
Ford bekrefter 7 av 13 nye globale elektrifiserte kjøretøy - som kommer i løpet av de neste 5 årene.
- Ford kunngjorde i dag 7 av de 13 nye globale elektrifiserte bilene som lanseres i løpet av de neste fem årene, inkludert hybridversjoner av bestselgeren F-150 pickup og ikoniske Mustang i USA, en plug-in hybrid Transit Custom varebil i Europa og en hel-elektrisk SUV med en forventet rekkevidde på minst 482 km for kunder globalt.
- Ford lanserte planer om å investere $700 mill. for å utvide sin Flat Rock fabrikk i Michigan, USA med kapasitet til å bygge selvkjørende og elektriske biler sammen med Mustang og Lincoln Continental. Utvidelsen vil skape 700 nye arbeidsplasser.
- Ford bekrefter også et piloteringsprosjekt for trådløs ladeteknologi på selskapets elbiler i USA og Europa - som gjør lading så enkelt som å kjøre inn på en parkeringsplass - slik at sjåfører aldri glemmer å lade.
Planene som i dag kunngjøres er en del av en investering på $4,5 milliarder innen 2020 på elektrifiserte kjøretøy for å tilby kundene større drivlinjefleksibilitet for hele Fords globale kjøretøyutvalg. Planene er også en del av selskapets ekspansjon for å være en bilprodusent – så vel som et mobiltetsselskap, herunder ledende innen elektrifiserte og selvkjørende kjøretøy og kunne tilby kundene nye mobilitetsløsninger.
De syv globale elektrifiserte bilene som ble annonsert i dag er:
- En helt ny helelektrisk liten SUV, som kommer i 2020, utviklet med en rekkevidde på minst 482 km, som skal bygges på Flat Rock fabrikken og selges i Nord-Amerika, Europa og Asia.
- En hybridbil som vil lanseres i 2021 og som vil bygges på Flat Rock fabrikken. Et høyt volum av disse selvkjørende bilene er beregnet for kommersiell bildeling, med start i Nord-Amerika.
- En hybridversjon av bestselgeren F-150 pickup - med høy trekkraft og nyttelast - vil være tilgjengelig i 2020 og solgt i Nord-Amerika og Midtøsten. Denne vil bygges på Fords fabrikk i Dearborn.
- En hybridversjon av den ikoniske Mustang vil levere krefter fra en V8-motor med økt dreiemoment ved lave turtall. Mustang Hybrid, vil også bygges på Flat Rock fabrikken, lanseres i 2020 og vil først være tilgjengelig i Nord-Amerika.
- En Transit Custom plug-in hybrid vil lanseres i Europa i 2019 og den er utviklet for å bidra til å redusere driftskostnader og bedre drivstofføkonomien.
- To nye, hybrid-politibiler. En av de to nye hybrid-politibilene vil bli bygget i Chicago, og begge vil bli tilpasset med politiets eget utstyr ved Fords modifikasjonssenter for politikjøretøy i Chicago. I tillegg lanserer Ford at den globale porteføljen av nyttekjøretøy vil være selskapets første hybrider drevet av EcoBoost®-teknologien, som fremmer bedre ytelse og drivstofføkonomi. Selskapet planlegger også ekspansiv utvikling av globale elektrifiserte kjøretøy-tjenester og mobilitetsløsninger. Disse inkluderer flåtestyring av elektriske biler, ruteplanlegging og telematikkløsninger.
Bygging av Fremtiden
For å gjennomføre disse planene ansetter Ford 700 nye mennesker, investerer $700 millioner og åpner nytt Produksjon- og Innovasjonssenter på Flat Rock fabrikken. Ansatte der vil bygge den helt nye lille elektriske SUVen med utvidet rekkevidde, samt selvkjørende biler for kommersiell bildeling - sammen med den ikoniske Mustang og Lincoln Continental.
Bygger på to tiår med erfaring, og bruker lærdommen til å levere patentert teknologi, programvare og tjenester for å appellere til pickup-kunder, SUV-eiere, Performance-entusiaster, kommersielle flåtekunder og andre.
I år begynner Ford å teste sin nye generasjon teknologi innenfor elektrifiserte kjøretøy. I Europa vil Ford begynne testing av Transit Custom plug-in hybrid senere i år, sammen med et nytt sett med mobilitetstjenester og konnektivitet.
Med mer enn to tiår med lederskap innenfor elektrifiserte kjøretøy og nyttekjøretøy, arbeider også Ford med en rekke tjenester for å gjøre dagliglivet med en elektrifisert bil enda enklere.
"Innovative tjenester kan være like viktig for kunder som elektrifisert biler," sier Hau Thai-Tang, Fords «EV-ansvarlig». "Vi investerer i løsninger for å hjelpe våre kunder til å innlemme disse nye kjøretøyene og teknologiene i sitt daglige liv"
Ford har allerede en intensjonsavtale med flere andre bilprodusenter i Europa om å bygge ut et ultra-raskt lade-nettverk - anslått til å være betydelig raskere enn det kraftigste ladesystemet utplassert i dag. Et foreløpig mål på ca. 400 ladestasjoner i Europa er planlagt. Innen 2020 bør forbrukerne ha tilgang til tusenvis av kraftige ladestasjoner.
Ford har grundig studert hvordan tidligere og nåværende eiere av elektrifiserte biler bruker sine biler. Selskapet har solgt mer enn 560.000 elektrifiserte biler globalt siden 2005.
- 88 % av kundenes daglige kjøreavstand er 90 km eller mindre. For plug-in hybrider, er den gjennomsnittlige kjørelengden mellom hver bensinfylling på ca. 1000 km.
- Kundene ønsker så lang elektrisk rekkevidde som mulig, men rekkeviddeangst synker over tid etter at de blir mer komfortable og kjent med teknologien.
- 80 % av Ford-kunder med elektriske biler lader en gang om dagen - 60 % i løpet av kvelden.
- Ford-kunder med elbiler har til sammen ladet sine biler totalt 9,4 millioner netter.